HledatMapa strnek

Pbh kapky

Osmičková chemie (nejen) pro ZŠ SCIO Praha 13 :o)

Vedle naší pravidelné výuky dvou chemických kroužků a tří sobotních kurzů, od  letošního října máme další skupinu nových žáků, které budeme systematicky zasvěcovat do tajů chemie. 

Byli jsme vyzváni ke spolupráci se ZŠ SCIO  Praha 13, a tak na výuku k nám do EDU laboratoře budou docházet  společně žáci  7. a 8. třídy, celkem 15 nových chemiků. S chemií začínají, takže co je naučíme, to v nich třeba zůstane :o).  
Výuku za náš vzdělávací tým připravuje Květa Stejskalová

A že to s nimi myslíme vážně, tak důkazem toho je také vznik této stránky, kterou  budeme postupně plnit informacemi o tom,  co jsme probírali, aby se měli kde  poohlídnout, co bylo či  co bude....Nemáme tendence naučit je vše, co knihy pro 8. ročník požadují, protože něco tam je přece jen tak trochu mimo život běžného nechemika a naším cílem není otrávit, ale navnadit, vyprovokovat k přemýšlení a tvořivé činnosti. Takže "rozumné" základy a hlavně osahat si toho hodně v laborce, to je náš záměr. 

Témata výukových bloků sem budeme postupně vyvěšovat a ke každému bude vždy na rozkliknutí vytvořena další nová stránka/y, kde bude příslušná látka  shrnuta nebo v případě, že se budeme muset učit distančně, tak tam bude ke stažení obrázek s textem (jakási myšlenková mapa) a k němu audio soubor vysvětlující dané téma/látku. 

18-10-nahravanivyuky-zm.jpeg
Kde a jak vznikají  mapy s obrázky a textem a audio soubory ? 

Protože již mám plné zuby psaní a kreslení na počítači,
tak tvořím na stole v pracovně či 
v obýváku, většinou až po večerech. 
Mapy vznikají pomocí fixů a pastelek na A4 papírech 
(krásný návrat do dětství a mládí),
a audio soubory  namlouváme na diktafon :o). 


K procvičení látky budou sloužit pracovní listy k vyplnění (ukázka PL č.1).

A protože chemie je taky hodně o lidech, kteří ji po staletí tvořili a tvoří, tak skoro ke každému tématu ještě vybereme nějakou osobnost, kterou  představíme buď kreslenou prezentací nebo článkem načteným  jako audio (ukázka audio J. Dalton).

A jde se tedy na to: 

Začali jsme v říjnu, v plánu máme prvních 10 hodin, které  odučíme ve 4 blocích. Blok I a II jsme zatím stihli učit prezenčně ve třídě a v laboratoři, blok III a IV je, bohužel,  distanční a uvidíme, zda se po vánocích vrátíme do školy a tím pádem i k nám do laboratoře. Doufáme v to usilovně :o).  Pokračovat budeme potom  4 bloky výuky v lednu (10 hod) a nakonec 4 bloky v dubnu (10 hod). 

Říjen-prosinec 2020



  • Blok IV - proběhne v průběhu listopadu/prosince (distanční výuka).  
Téma 1 (výukové materiály na kliknutí): Modely atomu a jejich autoři 
Pracovní list č.3 opakuje téma Modely atomu (stáhni si pdf).

Téma 2 (výukové materiály na kliknutí): Periodická tabulka - aneb 7x18 okének
Osobnost:  D.I. Mendělejev a jeho předchůdci... (spusť audio).
Pracovní list č.4  opakuje téma Periodická tabulka  - stáhni si pdf (2 strany)
a doplň.

Téma 3: Návod na vánoční domácí práci (1)- Analýza listových  barviv - dle
 našeho fotonávodu a videa.


Leden- Únor  2021
  • Blok I - Distanční výuka  (v plánu 5., 12., 19.1. , 2.2. )
              Téma 1 (výukové materiály na kliknutí): Chemická vazba
(elektronegativita, sloučeniny, vzorce) 
Pracovní list č.5 opakuje téma Chemická vazba - stáhni si pdf (2 strany).

Téma 2: Návod na další domácí laboratorní  práci (2)- Elektrolýza kuchyňské soli
 neboli výroba krtka - dle našeho fotonávodu a videa,  i s pracovním listem.

Téma 3 (výukové materiály na kliknutí): Iontové sloučeniny
Pracovní list č.6- opakuje téma - stáhni si pdf (1 strana)
Návod na experiment (domácí, již  č. 3) Chlorid sodný jako iontová sloučenina
(stáhni si pdf - 4 strany)

Téma 4 (výukové materiály na kliknutí): Chemické reakce - chemické rovnice
a Zákon zachování hmotnosti
Pracovní list č.7 -  opakuje téma - stáhni si pdf (2 strany)



DSC_0322-web.JPG

Ukázka mapy na téma  Periodická tabulka prvků...



Květen-červen 2021

Snad se konečně vrátíme  do laboratoře :o).  Máme plánován tento program o 4 úterkách:


18. května, 9-12 hodin: Téma: Separace listových barviv, projdeme si filtraci, extrakci a chromatografii barviv a navážeme na naši první laborku 13.10.2020, kdy jsme se s laboratoří  u nás seznámili podrobněji. 


25. května, 9-12 hodin : Téma:  Kyseliny a zásady, stanoveni kyselosti/zásaditosti/neutrality, čili pH - laborka EDU: příprava roztoku běžných látek, pH stanovení ind. papírky, indikátorem s antokyany, měřením jednoduchým pH metrem.


1. června, 9-12 hodin: Téma- Kovy kolem nás (a mezi sebou): jejich sloučeniny, reakce, chování ...


8. června, 9-12 hodin: Téma- Kovy kolem nás (a mezi sebou), pokračovaní: pokoveni železa mědí, elektrolýza NaCl aj.



DSC_0591.JPG





AKTUALITY

16.8. 2024 - Kurz Uhlík v Boru 2024 skončil, tak jako všechno jednou skončí...

Ano, dnes byl poslední den kurzu. Nakonec studentky a studenti obdrželi své certifikáty z

14.8. 2024 - Letní škola NANO2024 má již svůj program...

Zatímco tento týden patří až do pátku účastníkům tradičního biochemického kurzu

13.8. 2024 - Kurz Uhlík v Boru 2024 - den druhý...

Druhý den biochemického kurzu byl opět o výpočtech, stavění aparatury, přípravě kys

12.8. 20234 - Kurz Uhlík v Boru 2024 byl dnes ráno zahájen...
V 8:30 registrací a pak krátkou prezentací představující zakladatele našeho ústavu vplulo 6

4.7. 20234 - Obě letní školy znají své účastníky...

Slibovaný výběr účastníků našich dvou letních škol byl proveden. 

stav fyzikln chemie J. Heyrovskho AV R

Hlavní strana | O projektu | Aktuality | Chemie je krásná | Archiv akcí | Otevřená věda | Stáže v laboratořích | Seminář studentů | Virtuální exkurse | Programy pro SŠ | Programy pro ZŠ | Pro pedagogy | Letní školy | Galerie 4P | Týden vědy | Toulky historií | Kontakt | Projektový tým


Webdesign©2024 Hana Francov - FlexyWEB TOPlist